متن خبر

دیدار با خبرنگاران صنعت پرداخت (بخش اول)

زمان درج: ۱۳۹۸/۰۵/۲۳ [۱۱:۱۷:۵۵] - زمان ويرايش: ۱۳۹۸/۰۶/۰۴ [۱۰:۱۴:۳۲] - بازديد: ۱,۳۷۱

شاید بگویید چه قدر دیر. از روز خبرنگار که خیلی وقت است گذشته. اما مگر پاسداشتن یک قشر یک گروه آن هم از جنس خبرنگاران روز و ساعت مشخص می شناسد؟  می دانید این بار خواستیم جایمان را عوض کنیم. اینبار به جای برگزاری یک نشست برای قدردانی از آن ها در یک روز، خواستیم خود به دیدار آن ها برویم، خواستیم برای یکبارهم که شده جای مصاحبه کننده ومصاحبه شونده را عوض کنیم. اینبار ما از خبرنگاران وقت می گرفتیم برای اینکه به سراغشان برویم؛ اینبار ما می خواستیم با آن ها گپ بزنیم از سختی هایشان بپرسیم از روزهایی که در همه این سال ها سپری کرده اند و کمتر کسی ازآن می داند.

ایران کیش در تمام این سال ها خود را مدیون اصحاب رسانه می داند. اما چه کنیم که فرصت کوتاه بود و نمی شد تا به سراغ تک تک این زحمتکشان همیشگی خبر و گزارش و گفتگو برویم، اما اینبار خواستیم تا به صورت نمادین هم که شده به چند تن از رسانه های فعال در حوزه صنعت پرداخت سر بزنیم تا شاید ادای دینی باشد به همه سروران و بزرگوارانی که دراین عرصه مشغول به خدمتند. اندکی گپ با خبرنگارانی قدیمی دراین صنعت برای بیان ارادت نسبت به همه اقشار خبرنگار.بخش اول این دیدارها را درادامه می خوانید

 قصه یک پیوست با خبرنگاران قدیمی

سفر را از ماهنامه پیوست شروع کردیم، ماهنامه ای که سال هاست با محوریت پرداخت مشغول به فعالیت است  وارد تحریریه که می شوی یک آرامش خاص پیدا می کنی، بچه های پیوست مشغول کارند، رنگ های روشن درو دیوار یک محیط نقلی، اما شکیل، البته ظاهرا اینجا طبقه دیگری هم دارد طبقه ای مخصوص به امور اداری ، روابط عمومی و ... فرصتی دست یافت تا در کنار تحریریه دوست داشتنی پیوست بنشینیم و از اینکه چه شد از میان این همه حوزه، خبرنگاران اینجا چنین گرایشی پیدا کرده اند بپرسیم . شاید جالب باشد که بدانید هنوز بانکداری الکترونیک شکل نگرفته بود که برخی از بنیانگذاران این نشریه از اوایل دهه هشتاد خبرنگار حوزه بانکداری الکترونیک و صنعت پرداخت شده بودند و در مورد آن می نوشتند . سال ها نگارش دراین حوزه منجرب شد تا کار به پیوست ختم شود. پیوست ماهنامه‌ای است در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد مدیریتی. به زبان دیگر، مخاطبی که پیوست برای خود تعریف کرده، مدیران و کارشناسان صنعت ICT کشور هستند . اولین شماره‌های ماهنامه پیوست در زمستان سال ۹۱ منتشر شد و از آن زمان تاکنون این مجله به صورت مرتب چاپ شده است. همان طور که گفته شد بنیانگذاران پیوست، از جمله خانواده محمودی از میان قدیمی‌ترین روزنامه‌نگارانی هستند که برخی از آنها زمانی کار خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند که هنوز مفاهیم امروزی، شکل نگرفته بودند. همچنین مدیرمسئول ماهنامه پیوست که از مدیران قدیمی بخش خصوصی ICT ایران به شمار می‌رود، اکنون رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور است. صاحب امتیاز ماهنامه پیوست، موسسه پرسش (پویندگان راز ستاره شمال) است که علاوه بر انتشار ماهنامه در زمینه تولید محتوای دیجیتالی، چندرسانه‌ای و روابط عمومی نیز فعالیت دارد.

گفتگوی ما با بچه های پیوست آنقدر شیرین بود که شاید زمان را یادمان رفت. بچه هایی که اگرچه خود همواره سوال می کنند اما پرهستند از فکرهای نو که باید بیایی و خود برای بیشتر دانستن با آن ها مصاحبه کنی .

راه پرداختی‌ها را که می‌شناسید

امکان ندارد که در حوزه صنعت پرداخت باشی و نام راه پرداخت به گوشت نخورده باشد، مقصد بعدی ما بی‌تردید همین جاست. راه پرداخت دیگر تنها یک سایت و یک کانال تلگرامی نیست. راه پرداخت این روزها پر است از ایده، فعالیت و کارهای متفاوت. روز دیدارمان با بچه‌های راه پرداخت، وقت مناسبی برای یک گفت‌وگو با رضا قربانی، رییس هیات مدیره شبکه عصر تراکنش هم بود.

تحریریه راه پرداخت پر است از قفسه‌های کتابی که آنها منتشر کرده‌اند. اینجا که بیایی خوب می‌فهمی که این تیم، خود را محدود به یک رسانه خاص نکرده است. انتشار کتاب، نشر مجله عصر تراکنش، برگزاری ایونت‌ها و رویدادهای نوین، فین‌تک‌لند که مربوط به ویدئوهای راه پرداخت است، در کنار سایت و کانال راه پرداخت تنها بخشی از مجموعه این فعالیت‌ها هستند. وقتی از قربانی خواستم تا از اینکه چه شد به اینجا رسید بگوید، کلی حرف و حدیث و خاطره‌های متفاوت داشت از روزی که خودش بود و یک لپ‌تاپ تا وقتی که احساس شکست کرد تا وقتی که به امروزش رسید، تا رویاهای فردایش.

قربانی از همان موقع که مهندسی شیمی در دانشگاه شریف می‌خوانده و نشریه محلی دانشگاه را در می‌آورده است می‌دانست که علاقه‌مند به رسانه است اما با این دید که اگر نشریه محلی درمی‌آوری باید در همان حوزه فعالیت کنی و اگر نشریه تخصصی منتشر می‌کنی هم به همان شکل. از سوالاتی که در دانشگاه شریف از نامزدهای ریاست جمهوری سال 84 می‌پرسید گفت تا حضورش در نشریه داخلی یکی از شرکت‌های مطرح، که شد سرآغاز عزمش برای کار در حوزه رسانه در صنعت پرداخت و راه‌اندازی سایت راه پرداخت. از کسب رتبه یک در دانشگاه تهران وخواندن رشته مدیریت رسانه دراین دانشگاه بگیرید تا زمانی که سربازی رفتن او کارش را تحت‌الشعاع قرار داد. شاید باورتان نشود که راه پرداخت درهمین دوران بود که با وجود حضور 20 نفر فعال دراین عرصه ناگهان دچار مشکل شدیدی شد آنطور که به قول خود او از هم پاشید. اما راه پرداخت، امروز با 40 نفر (چه به صورت ثابت چه به صورت پراکنده) سرپاست و پرتوان. چیزی که در این بین اهمیت دارد این است که تک تک آدم‌هایی که در این مجموعه مشغول به فعالیتند هر کدام با خود ایده‌های بسیاری دارند. ایده‌هایی ارزشمند. دیدارمان با راه پرداختی‌ها، دوساعتی به درازا کشید اما قابلیت بیشتر از این را هم داشت. به واسطه همه دانش‌ها و تجربه‌هایی که سال‌ها حضور در راه پرداخت به آنها آموخته.

یک خانواده مطبوعاتی ازآسیا تا تیتر20

خانواده جمشیدی را هم شاید خیلی ها از سال 79 با روزنامه آسیا بشناسند . اما این خانواده رسانه ای  50 سال پیش وارد مطبوعات شد، فرصتی دست دادتا با یکی از آن ها نیز دیدار داشته باشیم با مزدک جمشیدی که از سال 80 وارد رسانه شده است. عمو و پدر و برادرها و پسر عموها و خود او چندین رسانه عمدتا اقتصادی دارند نمونه اش سایت تیتر 20 که به طور ویژه هم در حوزه صنعت پرداخت کار می کند. او از تعاریف جدیدی که در حوزه روزنامه نگاری وجود دارد می گوید، از نیاز به سرمایه گذاری ها در دنیای امروز برای بقای یک رسانه. از این که شاید دیگر به مرور از آن دورانی که صرفا افراد ثابتی دریک رسانه باشند خبری نباشد .

معتقد است که دوره دوره رسانه های آنلاین است و این رسانه ها هم می خواهند تحریریه اشان را بکنند به وسعت ایران. هرکسی می تواند در هرنقطه ای یک خبرنگار باشد .

او از نگاه حمایتی به رسانه های دولتی و شبه دولتی گلایه دارد. اینکه رسانه های دولتی هستند که هربار حمایت می شوند و رسانه های خصوصی روز به روز با مشکلات بیشتری روبه رو . حتی از وجود چنین نگاهی در تشکل های صنفی هم می گوید اینکه تا بوده همین بوده . سایه سنگین سیاسی ها در حوزه رسانه .

بی تردید این موضوع برای یک رسانه ای که می خواهد مجموعه خود را  توسعه بدهدو نیاز به سرمایه گذار دارد مشکل آفرین است . او می گوید صنعت رسانه در حال تغییر است و دراین تغییر و تحولات کم نیستند رسانه هایی که یا نابود شدند یا نابود می شوند، تمایل مردم از مسیر نوشته ها و متن ها به سمت  مولتی مدیاها ، بخش های ویدئویی و رسانه های مجازی رفته  و برای تقویت این بخش ها نیاز به همراهی و سرمایه گذاری است جمشیدی معتقد است باید حمایت های نادرست و یارانه های غیر اصولی از رسانه ها قطع شود ولی شرایط حضور موثر و منطقی برای سرمایه گذاران در رسانه ها فراهم شود.او می گوید:تیتر20 این روزها دوران جدیدی از فعالیت را شروع کرده و به هدف های بلندپروازانه ای در عرصه رسانه ای می اندیشد.

* روابط عمومی ایران کیش قصد دارد تا دیدارش را از خبرنگاران صنعت پرداخت ادامه دهد. 
ادامه دیدار با خبرنگاران صنعت پرداخت (بخش دوم)را دراینجا بخوانید



آخرین اخبار

{{ item.Title }}

{{ item.Title }}

{{ item.UpdateDateTime.DisplayDateTime }}

بیشتر بخوانید