متن مقاله

نحوه توسعه دادن پایداری روانی برای کمک به قوی ماندن

زمان درج: ۱۳۹۸/۱۱/۰۸ [۱۴:۳۸:۲۱] - زمان ويرايش: ۱۳۹۸/۱۱/۰۸ [۱۴:۵۰:۵۲] - بازديد: ۱۳,۴۴۵

آیا فردی هستیدکه می خواهید در زندگی به موفقیت بزرگ دست پیدا کنید؟آیا پایداری روانی برای رسیدن به این خواسته را دارید؟به نظرم همه موافقندکه جاه طلبی ها هرچه باشند دستیابی به موفقیت می تواند دشوار باشد همچنین در طول زمان ،تلاش سخت روزانه تاثیر مخربی روی انرژی فیزیکی، ذهنی و احساسی دارد.در تمامی مشاغل ،achievers و کسانی که عملکردبالا دارند در مسیر دستیابی به موفقیت با فراز ونشیب های مختلفی روبه رو می شود، برای مثال شکست،از پا در آمدن،دلسردی،خستگی،و بسیاری از موارد دیگر .  چرا برخی سال به سال به صورت پیوسته برای رسیدن به اهداف فردی خود تلاش می  کنند درحالی که برخی دیگر  منصرف می شوند؟ این افراد در مواجهه با انبوه موانع پیش روی خود چگونه قوی مانده و پشتکار به خرج می دهند؟  مطالعات در حال حاضر نشان می دهند  قدرت ذهنی کلید ضروری برای رسیدن به موفقیت است. اگر کتاب  آنجلا داکورث  با عنوان grit را نخوانده اید  این کار را انجام دهید . او در کتاب خود نشان می دهد راز دستیابی به موفقیت برجسته  استعداد نبوده بلکه ترکیب خاصی  از اشتیاق و پا فشاری است که آن را Grit   می نامد. به بیان دیگر ، |پایداری  روانی نقش مهمی در رسیدن به اهداف ایفا می کند . گاهی اوقات اهداف ما را ازپا در آورده و حس خستگی  ایجاد می کنند .همچنین گاهی اوقات اهداف دشوار شده  و موفقیت غیر مممکن به نظر می رسد  در نتیجه امید خود را از دست داده دلسرد شده و تسلیم می شویم  .  پایداری روانی  در اصل به سادگی توانایی ادامه دادن یک کار  در مواجهه با شرایط دشوار است.  افرادی که سطح بالایی از پایداری روانی دارند  می توانند از این موانع عبور کرده  ومسیری به سمت موفقیت بسازند .  در مقابل ،  افرادی که سطح پایینی از پایداری روانی دارند رویا های خود را رها می کنند.

آیا می خواهید  خبر خوب را بشنوید ؟

مهم نیست چه کسی هستید،چه چیزی شنیده اید یا در حال حاضر چه باوری دارید.    هرکسی  می تواند پایداری روانی لازم برای موفق شدن را توسعه دهد.   تنها کاری که باید انجام دهید  یاد گرفتن  نحوه توسعه دادن  یک ذهنیت مثبت ،تمرکز روی دلیل شخصی و پشتیبانی گرفتن  از اطرافیان است.

  • یک ذهنیت مثبت شکل دهید

اگر می خواهید پایداری روانی خود را افزایش دهید ،اولین کاری که باید انجام بدهید تمرکز روی ایجاد یک ذهنیت قوی و مثبت است. بر اساس  تحقیقات کلینیک کلیولند یک انسان معمولی روزانه 60000 فکر دارد .  از بین این افکار ، 95% هر روز تکرار می شوند و به طور متوسط 80 درصد  از ایده های تکرار شونده منفی هستند . یعنی تقریبا 45600 فکر منفی در روز!   حمل این افکار منفی مثل این است که با یک کوله پشتی پر از سنگ به کوهنوردی بروید .کوهنوردی به اندازه کافی سخت هست و حمل بار اضافی که سرعت حرکت را کاهش می دهد قطعا  منجر به شکست می شود.

گاهی اوقات، ایجاد پایداری روانی  خیلی به ایجاد قدرت جدید  مربوط نبوده و بیشتر شامل  حفظ قدرت برای وظایف درست است. آیا خالی کردن کوله پشتی  راحت تر از قوی تر شدن برای حمل وزن اضافه نیست؟البته که همین طور  است! ولی چه طور می توانیم این 45600 تفکر منفی را شناسایی کرده و از شر آن ها خلاص شویم ؟ چطور  می توانیم  این 45600 تفکر منفی  را شناسایی کرده و از شر آنها  خلاص شویم ؟  چه طور می توانیم کوله  پشتی استعاری خود را خالی کنیم؟اگر بدانید دنبال چه چیزی هستید این کار خیلی ساده تر می شود.  برخی از  برجسته  ترین  انواع افکار منفی  باور های خود محدود کننده،تفکر همه یا هیچ است.

باور های خود محدود کننده را رها کنید

وقتی مدام خود را سرزنش می کنید قوی ماندن از لحاظ ذهنی بسیار دشوار است. باور های خود  محدود کننده باور هایی هستند  که به نوعی از پیشروی جلوگیری می کنند. به این مثال ها توجه کنید: <<من برای ... به اندازه کافی  باهوش نیستم>>   << من تجربه کافی برای...ندارم>>     << قبلا این کار را امتحان کرده ام  و خیلی خوب پیش نرفت. پس حتما در ... خوب نیستم>>    وقتی ذهن خود را با این باور های خود محدود کننده غرق می کنیم   

خودگویی منفی فراگیر شده و مانع توانایی تفکر مثبت می شود. در حقیقت به طور موثر علیه خود عمل می کنیم.

اگر می خواهید قدرت ذهن خود در مسیر موفقیت را حفظ کنید,باید بر باور های خود  محدود کننده تفکر هستند و نه حقیقت.   وقتی متوجه می شوید  یک باور خود محدود کننده ای  که مانع پیشروی  می شوند غلبه کنید این کار با یک  باور کلیدی امکان پذیر است: باور های خود  محدود کننده تفکر هستند ونه حقیقت. وقتی متوجه می شوید یک باور خود محدود کننده  در ذهنتان پدیدار شده،برای ساکت کردن آن به سرعت به خود بگویید که حقیقت ندارد و سپس با چند تاکید مثبت از آن پشتیبانی کنید:من به اندازه کافی باهوش هستم ، ممکن است ابتدا نیاز باشد بیشتر تحقیق کنم .ممکن است به اندازه دیگران تجربه نداشته باشم ،ولی این مانع از تلاشم نمی شود .تجربه کافی برای شروع کردن را دارم. مابقی را در ادامه مسیر یاد می گیرم.فقط به خاطر این که آخرین بار در این کار شکست خورده ام دلیل نمی شود این بار هم شکست بخورم .گذشته من تعیین کننده آینده من نیست .

از شر تفکر همه یا هیچ خلاص شوید

نوع دیگر از تفکر منفی  که می تواند مانع از ایجاد پایداری روانی شود  تفکر همه یا هیچ است. این تفکر مفهوم تفکر افراطی و تفریطی است  براساس این  تفکر یا موفق هستید یا شکست خورده اید. عملکرد شما کاملا خوب یا کاملا افتضاح بوده است . اگر عالی نیستید پس شکست خورده هستید . ولی این درست نیست !  اگر قصد داشتید 30 پوند  وزن کم کنید و فقط 28 پوند وزن کم کرده اید بهتر از این نیست که اصلا وزن کم نکرده باشید ؟ به نظر من  که بهتر است !    اگر به تفکر همه یا هیچ اجازه بدهید  بر ذهنتان حاکم شود،وقتی موفق می شوید  روی ابر ها پرواز  می کنید،ولی اگر  <<شکست بخورید>>   خود را سرزنش می کنید. شناخت سایه های خاکستری بین سیاه وسفید  شما  را قادر می کند 

پیروزی  را بیشتر دیده و پیروزی های  کوچک خود  را جشن بگیرد.   وقتی یک تفکر همه یا هیچ را شناسایی می کنید ، به دنبال نکات مثبت شرایط بگردید. چه چیزی با تلاش کردن به دست آورده اید ؟ اگر تلاش  نمی کردید چه چیزی را از دست می دادید؟اگر قرار باشد دوباره تلاش کنید بهتر عمل می کنید؟

  • با هدف خود ارتباط برقرار کنید

یکی از مهم ترین عناصر ایجاد پایداری روانی و حفظ یک ذهن قوی و متمرکز داشتن یک <<چرای>>  قوی   برای  تمامی کارهایی است که انجام می دهید. اگر تصمیم  بگیرید به یک هدف بزرگ برسید  ولی برای آن چرا نداشته باشید، با تجربه کردن  اولین شکست دچار حواس پرتی یا دلسرده شده یا تسلیم می شوید.

 به آخرین باری که برای رسیدن به یک هدف یا راه حل تلاش می کردید و کارها به خوبی پیش نمی رفت  فکر کنید. احتملا می خواستید از تلاش دست بکشید  یا فکر کردید  اراده کافی ندارید .شاید به خود گفتید  نظم وترتیب کافی ندارید . حقیقت این است :   فقط یک چرای  به اندازه کافی  قوی نداشتید  سیمون سینک  این پیام  را در سراسر جهان منتشر کرده است: با چرا  شروع کنید. به طور خلاصه ، او می گوید :  چرای  شما  همان  هدف ،  علت یا باوری   است  که  الهام  بخشی  می کند.    یکی از بزرگترین  هدر دهندگان  انرژی  ذهنی  تلاش  برای  رسیدن  به  هدف    یا  انجام  دادن  وظیفه  بدون داشتن  چرا است  .  در این  شرایط  به دنبال   انگیزه  بیرونی  بوده    یا  اراده خود  را  زیر سوال  می برید،   ولی  مشکل شما   این  موارد  نیست .

اغلب   اوقات   به  این  خاطر یک  هدف  را تعیین  می کنیم     که  ایده  هدف  را   دوست   داریم    و نه   واقعیت  آن را .   بدون   ارتباط  یرقرار  کردن    با    چرای   خود   نمی توانیم   به صورت   ذاتی  انگیزه   رسیدن  به   چالش    برانگیز ترین    اهداف   را ایجاد  کنیم.

انگیزه ذاتی پیدا کنید

انگیزه  ذاتی میل درونی به انجام دادن یک کار بوده و زمانی به وجود می آید که هدف بیشتر از هرچیز خود  فرد را راضی کند نه والدین یا رئیس یا معلم.     فرض کنید می خواهید سیگار را ترک کنید  چون می دانید مضر است  ولی واقعا از سیگار کشیدن لذت می برید.   اگر واقعا نخواهید  سیگار را ترک کنید   این کار تقریبا غیر ممکن   خواهد بود   و قدرت  اراده  یا پایداری روانی شما   اهمیتی نخواهد داشت.    ولی اگر بخواهید   سیگار  را ترک کنید  چون به تازگی بچه دار شده اید  و نمی خواهید  فرزندتان در معرض دود سیگار   بزرگ  شود،  این  چرا  موجب  ایجاد انگیزه درونی  می شود.   انگیزه درونی  بسیار قوی تر از  صرفا اراده سر سخت بوده و حفظ آن در طولانی مدت   بسیار آسان تر است.    اگر تلاش می کنید  پایداری روانی  توسعه دهید ،ارتباط دادن چرا  به هرچیزی که می خواهید  به آن دست پیدا کنید  میزان انرژی  وتلاش  مورد نیاز برای رسیدن به اهداف را کاهش می دهد. وقتی  یک چرای قوی  برای تمامی  اهداف خود پیدا کنید،متوجه می شوید انرژی بسیار بیشتری  برای دنبال کردن چالش های دشوار تر دارید.

  • قدرت را در وحدت پیدا کنید

آخرین  جنبه توسعه دادن پایداری روانی قبول کردن این ایده است که در این کار تنها نیستید .   واقعیت   این  است  که هرکسی که  تا به حال  در کاری موفق شده   این کار را به تنهایی انجام نداده است.   بیل گیتس   شرکت   مایکرو سافت   را به   تنهایی نساخت .اپرا شبکه خود را به تنهایی  راه اندازی نکرد .    استیو جابز  آیفون  را  بدون  همکاری  با  تیم  خود   اختراع نکرد .   میشل  اوباما   کمپین    lets move   را  به تنهایی   اجرا  نکرد .   پشت   تمامی   این   افراد   موفق   افراد بی شمار دیگری وجود دارند که   پشتیبانی،   مربی گری،   راهنمایی   و تشویق خود  را   ارائه  می کنند.

اگر می خواهید پایداری روانی بی همتا  توسعه دهید باید درک کنید که نیازی نیست  این کار را به تنهایی انجام دهید .

حتی قوی ترین  نیرو های  ویژه دریایی  مورد حمایت تیم خود هستند.  اگر می خواهید  قدرت  تلاش های خود را  حفظ کنید باید  تیمی از  حمایتگران بسازید که  در صورت  نیاز پا درمیانی  کرده واز شما پشتیبانی کنند.

یک گروه پاسخ گویی شکل دهید

تشویق کنندگان عالی هستند،  ولی  گاهی  اوقات  به کسی نیاز داریم  که تندی که  برای  ادامه  دادن  نیاز داریم را  داشته  باشد.  ممکن است یک چرای قوی برای شرکت  در ماراتن  یا کم کردن  30  پوند  داشته باشید، ولی  این  بدان معنا نیست که همه چیز قرار است آسان باشد، اگر تلاش  کنید خود را مجبور به ادامه  دادن بکنید قطعا انرژی ذهنی خود را  به شدت تحت فشار قرار خواهید داد. چرا بخشی از این انرژی ذهنی را  با تشکیل دادن  یک  گروه پاسخ گویی  حفظ نکنیم؟

یک یا چند نفربا اهداف مشابه  یا حد اقل نیازمندبه یک شریک  پاسخ گویی پیدا کنید.سپس در گروه   توافق کنید. هر روز همدیگر را  چک کردهو به هم انگیزه  دهید. حتی  اگر اهداف یکسان  ندارید، شرکای  پاسخ گویی  برای  فراهم  کردن  انگیزه زمانی که بیشتر از همه به آن نیاز داریم عالی هستند. صرف نظر  از رابطه ای که انتخاب می کنید،  گاهی اوقات  باید به تنهایی  مشکلات خود را اداره کنید. مربیان، تشویق کنندگان  و شرکای  پاسخ گو  روش عالی  برای شکست دادن ذهنیت منفی طبیعی هستند، ولی گاهی اوقات باید قادر باشیم   به  تنهایی   تلاش خود را ادامه بدهیم.

  • یاد بگیرید بعد از زمین خوردن دوباره بلند شوید 

ایجاد یک ذهنیت قوی وتوسعه دادن   پایداری  روانی  آسان  نیست!  هرکسی که  تا به حال به موفقیتی بزرگ  دست  پیدا کرده، می داند  موانع،  عقب گرد ها  و  شکست ها اجتناب نا پذیر بوده و هیچ کس از این موضوع  مستثنی نیست.

همان طور که برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنید با  پستی بلندی های زیادی روبرو می شوید. ولی این بدان معنا نیست که پایداری روانی، قدرت اراده  یا نظم وترتیب ندارید. همه تقلا می کنیم.همه شکست می خوریم. تصمیمی که بعد از شکست خوردن  می گیریم  است که واقعا اهمیت دارد.

وقتی در یک شرایط بد هستید سوال های زیرا را از خود بپرسید:

-آیا  بیش از حد به خودم سخت می گیرم؟

  • آیا افکار منفی مانند باور های خود محدود کننده یا تفکر همه یا هیچ  دیدگاه مرا تحریف می کند ؟
  • جنبه مثبت این عقب گرد   مانع   شکست  چیست؟
  • چرا این هدف  برای من  مهم بود؟  قصد من چه بود؟
  • آیا این هدف هنوز برایم مهم است؟   آیا  هنوز یک چرا دارم؟
  • از چه کسی می توانم کمک بگیرم؟  چه کسی می تواند مرا مربی گری کرده یا تشویق کند؟  چه کسی  می تواند  به پاسخ گو  ماندن  من  کمک کند؟

پرسیدن این سوال ها روش عالی برای بررسی ذهنیت است. وقتی در افکار منفی  غرق شده  یا ارتباط   با هدف  را  از دست  می دهیم، به راحتی دلسرد می شویم .   وقتی دلسرد می شویم، کم کم احساس ضعف کرده و  حتی شاید  کمی  نا امید شویم.

تمامی این نکات را با هم امتحان کنید

هنوز  در حال خواندن مقاله هستید؟  می دانم که کار های زیادی خواستم ،   از توسعه ذهنیت مثبت و شکست دادن ندای درونی گرفته تا ارتباط بر قرار کردن با هدف و ایجاد کمیته ای از مربیان.   یاد گرفتن این کار ها تلاش زیادی  می خواهد!   با این حال حرف آخر این است :یکی از بخش های بسیار مهم توسعه پایداری روانی یاد گرفتن   شناسایی   این تمایلات و اقدام کردن برای اصلاح زود هنگام آن ها است.توسعه دادن پایداری روانی  حذف نقاط ضعف نیست ،بلکه یاد گرفتن اداره کردن و غلبه کردن بر آن ها است. هیچ کس کامل نیست، ولی وقتی روی نکات درست تمرکز می کنیم  می توانیم یک پایداری روانی توسعه دهیم که فرا خور بزرگ ترین چالش های زندگی باشد .  
گرد آوری:ملیکا مهرجو



آخرین مقالات

{{ item.Title }}

{{ item.Title }}

{{ item.UpdateDateTime.DisplayDateTime }}

بیشتر بخوانید