متن خبر

موسوی: باید نوع الزامات قرارداد بانک با شرکت های پرداخت اصلاح شود

زمان درج: ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ [۱۴:۵۵:۳۲] - زمان ويرايش: ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ [۲۲:۳۶:۲۰] - بازديد: ۷۷۷

نشست تخصصی "پرداختیم و نپرداختیم " به میزبانی شاپرک، در نهمین نمایشگاه تراکنش با حضور فرهاد فائز مدیرعامل شاپرک، علیرضا موسوی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش، محمدرضا مانی مدیر اداره نظارت بر نظام های پرداخت بانک مرکزی، هومن سپهری مدیرعامل شرکت تندر نور، محمد مهدی شریعتمدار مدیرعامل شرکت ایوان رایان و اجرای شاهین حقی مدیر نواوری و توسعه شاپرک برگزار شد.

*بیم ها و امیدها

فرهاد فائز مدیرعامل شاپرک هم دراین نشست با بیان اینکه بولتن اقتصادی شاپرک پر از حرف هایی است که امید را نشان می‌دهد، از صنعتی گفت که با 40 هزار نفر ، 4 میلیارد تراکنش در هر ماه و هزار میلیارد تومان بازگشت سرمایه را مدیریت می کند و افزود: اینکه رد پای شرکت های ایرانی را در گزارش های نیلسون ریپورت می بینید هم بخشی از این امید است.

مدیرعامل شاپرک اما در ادامه به بیم ها در عرصه صنعت پرداخت نیز اشاره کرد و گفت: بیم اصلی وضع اقتصادی نامناسب این صنعت به نسبت خدماتی که ارائه می‌دهد، است. اقدامی که اخیرا صورت گرفته ، اصلاح نظام کارمزد است که باید قدردان آن بود اما بازهم تمام کارمزد به یک دهم درصد میرسد و این با توجه به هزینه های صنعت عدد ناچیزی است. دستگاه های POS قاچاق، کارهای نامتعارف برای جذب مشتری و کمبود نیروی انسانی از سایر معضل های اساسی صنعت پرداخت است و باید گفت حجم از دست دادن نیروها بسیارزیاد شده است و این موضوع، افول منابع مالی، خلا نوآوری و عدم تامین زیر ساخت ها را نیز شکل می دهد.

فائز در ادامه گفت : من هم در مورد الزام تغییر در قرارداد بانک پذیرنده و شرکت پرداخت کاملا موافق هستم و به زودی این مشکل برطرف می شود و از سویی هرگونه هزینه زایی برای مردم نیز می‌بایست حل شده باشد .

وی همچنین درباره بحث مطرح شده پیرامون موضوع CashBack گفت: امیدواریم با مرامنامه ای که بین شرکت های PSP امضا شده و مبتنی برنخواستن CashBack می‌باشد، این موضوع تا حدی برطرف شود.

فائز درارتباط با بحث قاچاق تاکید کرد: نباید نهاد اصلی را در زمینه مبارزه با قاچاق فراموش کنیم، هرچند ما با سازمان مربوطه در ارتباط هستیم اما حقیقتا دراینباره این نهاد وظیفه مبارزه با آن را دارد.

وی همچنین از تشکیل کارگروهی با ذینفعان جهت ارائه راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت در حد بضاعت شبکه پرداخت جهت رفع مشکلات خبرداد.

 

*عدم اضافه شدن موجودیت های جدید به صنعت پرداخت

محمد رضا مانی یکتا مدیر اداره نظارت بر نظام های پرداخت بانک مرکزی هم با تاکید براینکه وابستگی به صنعت پرداخت الکترونیک به حدی شده که برای حفظ و پایداری آن باید توجه ویژه داشت گفت: در کشور 9 میلیون پایانه فعال داریم . 10 میلیون ازاین دستگاه ها رجیستر شده اند، بیش از 50 میلیون نفر با 400 میلیون کارت، پرداخت انجام میدهند. صنعت پرداخت کشور ما فضای بسیار پیچیده ای دارد و در همه این سال ها ما فرصت به روز رسانی اخذ مبلغ از ذینفعان این صنعت را نداشتیم، اخیرا با همراهی اصناف بخشی از این هزینه را روی ریل صنعت خودش بردیم. در باقی جاها 100 درصد هزینه های کارمزدی را ذینفعان می پردازند و ما اخیرا توانستیم تنها در0/02 مبلغ تراکنش، مشارکت پذیرنده را وارد کنیم . این در حالی است که تا قبل از این، 100 درصد این مبلغ از سمت بانک پرداخت میشد، در صورتی که این هزینه کارمزد از سوی بانک می توانست جهت تسهیلات به خود مردم مصرف شود. با اصلاح نظام کارمزد بخشی از این سهم را به سمت پذیرنده بردیم ولی صنعت پرداخت ما هنوز صنعت ترازی نیست. تغییر این شاخص ها تغییر بسیار پیچیده ای است و هر اقدامی باید با دقت انجام شود.

مانی یکتا افزود: رگولاتور، چالش ها را می‌بیند، اما باید آنهارا طبقه بندی کند و می‌بایست بپذیریم اقتصاد این صنعت ناکارآمد است.

وی گفت: مهاجرت به EMV در دستور کار است، فضا برای تجهیز شبکه پرداخت دراین باره شکل گرفته و باید فناوری های مالی در کنار تنظیم گری مناسب ایجاد شود.

مدیر اداره نظارت بر نظام های پرداخت بانک مرکزی اظهار کرد: ما موجودیت جدیدی به صنعت پرداخت اضافه نکردیم و فقط پرداخت یارها را داشتیم، نتیجه این موضوع عبور از وظایف تعریف شده قبلی برای خلق نوآوری ها ، توسط برخی از این موجودیت های قبلی مانند پرداخت یارها بوده و به محض مشاهده چنین موضوعی، تنظیم گر با چالش روبه رو می شود که دلیلش همین عدم اضافه شدن موجودیت های جدید به صنعت پرداخت است.

مانی یکتا با تایید این مطلب که بازاریابی ها و CashBack، مناسب این صنعت نبوده است گفت: این امر ناشی از همان اقتصاد ناتراز صنعت است. ما باید زمینه سا ورود بازیگران جدید و ورود ابزارهای جدید باشیم

 

 

*مشکل تامین زیرساخت ها

علیرضا موسوی مدیر عامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش هم دراین نشست با اشاره به این مطلب که صحبت درباره مسائل شبکه پرداخت زمان زیادی می برد، گفت: یکی از اصلی ترین چالش ها دراین حوزه، تامین زیر ساخت های فنی و ابزار پذیرش است. تامین این موضوع به تنهایی برای یک شرکت پرداخت بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه اتفاق خوب در سال جدید که از تیرماه کلید خورد اصلاح نظام کارمزدی بود و این مسئله شرایط را نسبت به گذشته در فراهم کردن بودجه هزینه ها برای شرکت های پرداخت بهبود بخشیده، اظهار داشت: این اتفاق، اتفاق بسیار خوبی بود اما انتظار این است که این اصلاح کارمزدی، سالیانه متناسب با تورم تغییر پیدا کند وگرنه نمی توان پاسخگوی هزینه ها برای تامین زیرساخت ها بود.

مدیرعامل ایران کیش یکی از چالش های دیگر صنعت پرداخت را در استاندارد ابزارها دانست و گفت: ابزارها، استاندارد لازم را در شبکه پرداخت ندارند این در حالی است که باید در شبکه پرداخت این موضوع را جهت امنیت به روز کنیم.

به روز رسانی الزامات حاکمیتی شبکه پرداخت نیز یکی دیگر از مسائلی بود که موسوی به آن اشاره کرد و افزود: در حوزه کسب و کاری الزاماتی وجود دارد که لازم است سریع به روز شوند. به عنوان مثال در موضوع قرارداد بانک پذیرنده با شرکت های پرداخت با توجه به اینکه پس از اصلاح نظام کارمزدی هر دو طرف روی مبلغ تراکنش تمرکز دارند، مدل الزامات قراردادی باید اصلاح شود .

موسوی همچنین از CASH BACK به عنوان یکی دیگر از مشکلات موجود در شرکت های پرداخت یاد کرد و گفت: بعضی ازاین اتفاقات ناشی ازنوع گزارش بولتن شاپرک و به واسطه جنس شاخص های اندازه گیری درآن است، هرکس می خواهد به این طریق سهم خود را از صنعت پرداخت بردارد، اما تلاش داریم در بولتن شاپرک فاکتورهای مالی مانند سود آوری هم مطرح شود که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، این موضوع خیلی تسهیل کننده خواهد بود، چرا که هدف یک شرکت سودآوری است نه اینکه صرفا تراکنش جمع کند.

مدیرعامل ایران کیش خواستار نظارت فراگیرتر بر ابزار پذیرش شد و افزود: بدین ترتیب ما مطمئن می شویم که چه ابزار پذیرشی با چه سلامتی در شبکه پرداخت کار می کند.

او همچنین با اشاره به اینکه ظرف یک سال گذشته دستگاه های اندروید فراگیر شده است خاطر نشان ساخت: باید از بعد امنیتی ازاین پس نگاه ویژه ای نیز به دستگاه های اندرویدی شود.

 

*نوآوری، یک اکوسیستم است

محمد مهدی شریعتمدار مدیرعامل شرکت ایوان رایان نیز به موضوع نوآوری پرداخت و گفت: نوآوری شرایط خوبی در کشورما ندارد. نوآوری پذیرش ریسک تجربه و ایده جدید است، اما آنچه در کشور ما اتفاق می افتد کپی از کارهای دیگران است و کمتر ریسک تجربه و ایده جدید در آن داریم. نوآوری عقب راندن نظام های قبلی است. یکی از چالش های سازمان های بزرگ محافظه کار شدن آن هاست و همین حرکت به سمت نوآوری را کند می کند. جایی می توان نوآور بود که بهترین فضا برای تجربه آزمون و خطا در آن وجود داشته باشد. نمی توانیم توقع داشته باشیم نوآوری در سیستم ها اتفاق بیافتد، نواوری یک اکوسیستم است. در اکوسیستم، تنظیم گر تسهیل گری می کند و ریسک، فضیلت این اکوسیستم است .

 

*کارت های اسمارت

هومن سپهری مدیرعامل شرکت تندر نور نیز برخی از مشکلات صنعت پرداخت را شرح داد، او یکی از این مسائل را فرایند واردات ابزار دانست و گفت: هزینه دستگاه ها و ورود دستگاه POSقاچاق که مشخص نیست از کدام کانال ها وارد می شوند و کیفیت نیز ندارند در کنار مسائل داخلی دستگاه ها و استانداردها از جمله دغدغه هاست.

وی افزود: شرکت های پرداخت در حل مشکلات باید دست به دست هم دهند.

از سویی ما تا چه زمان می خواهیم به دستگاه های کارتخوان وابسته باشیم باید از نوآوری استفاده و سیستم کارت های اسمارت را عملیاتی کنیم.



آخرین اخبار

{{ item.Title }}

{{ item.Title }}

{{ item.UpdateDateTime.DisplayDateTime }}

بیشتر بخوانید