متن مقاله

آینده هوش مصنوعی در بانکداری

زمان درج: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ [۱۲:۱۲:۳۲] - زمان ويرايش: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ [۱۲:۲۳:۱۲] - بازديد: ۱,۰۹۶

می توان ظهور GPT را با راه اندازی اینترنت از نظر تأثیر آن بر آینده بشریت و فراتر از آن مقایسه کرد. این برنامه ماشین ها را قادر میسازد تا تعاملات زبانی را به روشی انقلابی درک و ایجاد کنند.

مردم به سرعت از ChatGPT و مدل های مشابه برای استفاده هایی مانند تولید محتوا، برنامه نویسی، آموزش، فروش، آموزش و

غیره استفاده می کنند.

در مطلب حاضر سوال اصلی این است که چگونه چنین فناوری بر تجربه مشتری بانکی و مالی تأثیر می گذارد: زیرا تجربه مشتری کلید موفقیت کسب و کار در عصر دیجیتال است.

برای تضمین مزیت رقابتی اولیه، تجربه مشتری باید متنی، شخصی و متناسب باشد. اینجاست که هوش مصنوعی به فناوری پیشرفته ای تبدیل خواهد شد که از این هدف پشتیبانی می‌کند. طبق نظرسنجی The Economist Intelligence Unit، ۷۷ درصد از بانکداران بر این باورند که توانایی درک ارزش هوش مصنوعی تفاوت بین موفقیت یا شکست بانک‌ها را رقم خواهد زد.

هوش مصنوعی به طرق مختلف بر تجربه کاربر در صنعت بانکداری تأثیر می گذارد. آن‌ها می‌توانند داده‌های مشتری را برای درک ترجیحات و نیازهای آن‌ها تجزیه و تحلیل کنند و از این اطلاعات برای ارائه خدمات مشتری و پشتیبانی شخصی به کاربران با پاسخگویی به سؤالات و نگرانی‌های آن‌ها در زمان واقعی استفاده کنند. بانک‌ها همچنین می‌توانند از مدل‌های هوش مصنوعی برای ارائه مشاوره‌های مالی سفارشی، توصیه‌های محصول هدفمند، شناسایی پیشگیرانه کلاهبرداری و زمان انتظار پشتیبانی کوتاه استفاده کنند. هوش مصنوعی می‌تواند مشتریان را از طریق ورود، تأیید هویت، راه‌اندازی حساب‌ها و ارائه راهنمایی در مورد محصولات موجود راهنمایی کند.

دوم اینکه، هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از کارهای معمولی مانند استعلام موجودی حساب و بازنشانی رمز عبور را خودکار کند و نمایندگان خدمات مشتری را آزاد کند تا روی مسائل پیچیده تمرکز کنند. این می تواند کارایی را افزایش دهد و هزینه های بانک ها را کاهش دهد و در عین حال پشتیبانی سریع تر و دقیق تر از مشتریان را ارائه دهد. همه اینها به صورت 24 ساعته در دسترس خواهد بود و با پاسخ دادن به سؤالات، حل مشکلات و ارائه آموزش های مالی خارج از ساعات کاری عادی، کمک گرفتن را برای مشتریان آسان می کند.

سوم، شرکت‌ها می‌توانند با ادغام مدل‌ها با برنامه‌های بانکی، از هوش مصنوعی برای ارائه یک تجربه بانکی محاوره‌ای برای ارائه یک نقطه تماس برای کاربران برای انجام تراکنش‌ها، مشاهده اطلاعات حساب و دریافت هشدارها از طریق چت یا رابط صوتی به چندین زبان استفاده کنند. این قابلیت می‌تواند تجربه کاربر را ساده‌تر کرده و پیچیدگی عملیات بانکی را کاهش دهد. استفاده از خدمات بانکی و مالی در سراسر جهان نیز برای افراد غیر بومی آسان‌تر خواهد شد.

موارد استفاده آشکار برای هوش مصنوعی در بانکداری چیست؟

پاسخ به سوالات درباره حساب بانکی

کاربران بانکی می توانند از چت بات ها برای نظارت بر موجودی حساب، تاریخچه تراکنش و سایر اطلاعات مربوط به حساب خود استفاده کنند.

انتقال پول

کاربران به طور بالقوه می‌توانند به حساب‌های دیگر یا پرداخت پول به بازرگانان از طریق ربات چت، وجوه خود را انتقال دهند.

درخواست وام

بانک‌ها می‌توانند چت‌بات‌ها را برای کمک به کاربران در درخواست وام و راهنمایی آن‌ها در روند درخواست استفاده کنند.

افزایش امتیاز اعتباری

شرکت‌ها می‌توانند ربات‌های چت را توسعه دهند تا به کاربران در بررسی رتبه‌بندی اعتباری خود کمک کنند و در مورد چگونگی بهبود آنها مشاوره ارائه دهند.

مشاوره مالی

بانک ها می توانند چت بات ها را برای ارائه اطلاعات سرمایه گذاری و کمک به کاربران در تصمیم گیری های آگاهانه سرمایه گذاری آموزش دهند.

پیشگیری از تقلب

بانک‌ها می‌توانند با نظارت بر تراکنش‌های کاربران و شناسایی فعالیت‌های غیرمعمول، راه‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از کلاهبرداری بررسی کنند.

خدمات مشتری

بانک‌ها می‌توانند چت‌بات‌ها را آموزش دهند تا با پاسخ دادن به سؤالات رایج و رفع مشکلات ساده، مراقبت‌های سریع و مؤثر به مشتری ارائه دهند.

مدیریت حساب

بانک‌ها می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی را آموزش دهند تا با ترتیب دادن پرداخت‌های خودکار، تغییر اطلاعات شخصی و موارد دیگر، به کاربران در مدیریت حساب‌هایشان کمک کنند.

مطالبات بیمه ای

بانک‌ها همچنین می‌توانند چت‌بات‌هایی با قابلیت ارسال مطالبات بیمه‌ای و دریافت اطلاعات در مورد روند خسارت ایجاد کنند.

برنامه ریزی مالی

چت بات ها می توانند در انجام وظایف برنامه ریزی مالی، مانند بودجه بندی و تعیین اهداف مالی، به کاربران کمک کنند.

چالش ها و ملاحظات برای بانک ها

علیرغم چشم‌اندازهای الهام‌بخشی که فناوری هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری در بانکداری ایجاد می‌کند، پیاده‌سازی آن در محصولات بانکی می‌تواند چالش‌هایی ایجاد کند. یکی از چالش های اصلی حفظ امنیت و حریم خصوصی داده های مشتریان است. بانک ها باید اطمینان حاصل کنند که رابط چت آنها ایمن است و اطلاعات حساس از دسترسی یا افشای غیرمجاز محافظت می شود. چالش دیگر آموزش یک مدل هوش مصنوعی برای درک زبان و اصطلاحات خاص صنعت بانکداری است. بانک‌ها باید داده‌های آموزشی مربوطه را ارائه کنند و مدل را با سیستم‌های موجود خود یکپارچه کنند تا اطمینان حاصل کنند که می‌تواند پاسخ‌های دقیق و مناسب به سؤالات کاربران ارائه دهد.

یک چالش دیگر پذیرش مشتری است. بانک ها باید اطمینان حاصل کنند که مشتریان از رابط چت و مزایای آن آگاه هستند و از استفاده از آن راحت هستند. این امر مستلزم آن است که آنها ملاحظات طراحی UX محصول بیشتری داشته باشند و در تلاش‌های آموزشی سرمایه‌گذاری کنند تا یک رابط چت با کاربری آسان ارائه دهند.

قابلیت‌های پردازش زبان طبیعی و درک داده‌های مشتری به این معنی است که هوش مصنوعی می‌تواند به یک راه‌حل عالی برای ارائه تجربه کاربری شخصی‌تر، کارآمدتر و راحت‌تر در خدمات بانکی و مالی تبدیل شود.



آخرین مقالات

{{ item.Title }}

{{ item.Title }}

{{ item.UpdateDateTime.DisplayDateTime }}

بیشتر بخوانید