متن مقاله

چالش های جهانی فین تک

زمان درج: ۱۳۹۹/۰۶/۳۰ [۱۱:۳۱:۱۳] - زمان ويرايش: ۱۳۹۹/۰۶/۳۰ [۱۱:۴۳:۱۸] - بازديد: ۹,۵۸۳

در دهه ی اخیر فین تک همچون انفجاری بزرگ، دنیای مالی و اقتصاد و صنعت پرداخت را دگرگون ساخت. چرا انفجار؟چون این تغییرات در طول زمان، قرن ها و سال ها به طول نینجامید بلکه بسیاری سریع رخ داد.

درواقع تکنولوژی مالی یا به اختصار فین تک، خط مقدم انقلاب دیجیتال مالی در دنیا بوده است که موجب پیشروی بانک ها و سایر شرکت های مالی قدیمی شده است. برخلاف موسسات قدیمی، شرکت های دیجیتالی فین تک می توانند سریع و به روز و مدرن باشند. اغلب شرکت های فین تک تمام الفبای تجارت نوین را از نو چیده اند: اتوماسیون، ربات ها و فضای ابری و.....

تقاضا برای خدمات مالی دیجیتالی بسیار بالا رفته است؛ سرمایه گذاری در استارت آپ ها رونق گرفته است.

فین تک نیازهایی را برای آسان کردن و در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن خدمات مالی تامین کرده است و اکنون نقش مهمی در اقتصاد جهان بازی می کند.از سوی دیگر صنعت پرداخت و مالی به واسطه ی فین تک رشد کرده است زیرا فین تک همکاری و اتحاد بانک ها را فعال کرد.بنابراین هم رقابت سالم به وجود آمد و هم مشتریان بسیار بیشتر از گذشته به سوی بانک ها آمدند چون خدمات بهتر و راحت تری ارائه می دادند و مهم تر از همه اینکه همکاری و اتحاد درونی بانک ها به نام شبکه ی شتاب موجب شده تا مشتریان به آسانی بتوانند از خدمات همه ی بانک ها استفاده کنند.

آینده ی فین تک نامحدود و بی انتها است. حتی تاسیس بانک توسط آمازون خیلی دور از ذهن نیست.در واقع صنعت فین تک هنوز در نخستین دوره ی رشد خودش است، سرشار از انرژی و نیروهای استفاده نشده که هرروز در حال رشد می باشند.

در حال حاضر فین تک با 4 محدودیت و مانع مواجه است و برای اطمینان از موفقیت دراز مدت، نیاز دارد تا برای پوشش دادن این موانع اقدام کند. هدایت معضلات سبب انقلابی در رشد این صنعت خواهد شد.

چالش 1 : نوآوری

نوآوری، استحکام و قدرت فین تک است. این همان چیزی است که شرکت های فین تک را یک پله بالاتر می برد: در واقع نوآوری همانند تنفس هوای تازه و ایده های جدید در بخش مالی می باشد. تکنولوژی جدید با نوآوری و خلاقیت برای صنعت قدیمی مالی و چالش برانگیز، سیر تکاملی به وجود می آورد. به گونه ای که تاثیر آن در اطراف احساس می شود.نوآوری های فین تک حتی تا کره شمالی هم گسترش یافته است!!!

اما نوآوری و ابداع یک شمشیر دو لبه است. اگر همیشه یک روند ثابتی داشته باشد و در راستای یک هدف واحد و صحیح باشد، رشد و پیشرفت چشمگیر حاصل می شود اما همین که این جریان قطع و وصل شود، سیستم از کارمی افتد و نمی تواند با رقبای خلاق خودش رقابت کند.

انتظارات مشتریان از صنعت پرداخت و تکنولوژی مالی بالا رفته است. قطعا ضروری است که تجارت فین تک هوشیارو نوآور باشد.

چالش 2: مقررات و اصول

یکی از چالش های اصلی موسسات نوپای فین تک آئین نامه و مقرراتی است که تنظیم می گردد تا خطرات ریسک کاهش پیدا کرده و انطباق بیشتری با صنعت پرداخت پیدا کنند.

معضل آئین نامه در خط مقدم اصول اولیه فین تک است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از فروپاشی این تکنولوژی جلوگیری شود.

قوانین ضدپولشوئی، قوانین سرمایه گذاری، بررسی های موشکافانه، مجوزها و .... اصول اولیه ای هستند که باید مورد توجه قرارگیرند.

قطعا بدنه و ستون های نگهدارنده ی فین تک اصول، آئین نامه و مقرراتی است که در ابتدای کار تعیین می شود و سپس در راستای همان قالب به سوی هدف پیش می رود.

چالش3: ریسک و رقابت

تاسیس شرکت فین تک مانند از کوه بالا رفتن است.یک رقابت همیشگی با رقبا به ویژه بانک های قدیمی؛ که هنگام راه اندازی مسیر دشواری دارد اما با پیش بینی صحیح و برنامه ریزی می توان از پس چالش ها برآمد و وارد مسیر هموارترشد.

بسیاری از بانک ها به فین تک و امنیت آن اعتماد نمی کنند پس مهم است که دربازار رقابت، اول از همه بتوان اعتماد را جلب کرد. بنابراین نیاز به ریسک هم هست.اما ریسک در قالب قوانین و اصولی که کم ترین خطر را داشته باشد تا در ابتدای کار، زمین نخورد.

چالش 4 : توسعه بین المللی

با توجه به اینکه تکنولوژی جهانی است، پس برای فین تک هم مهم است که دررقابت های جهانی باشد نه فقط در یک کشور.

البته گام های بسیار خوبی از سراسر دنیا در حال برداشته شدن است. هر کشوری ابتدا صنعت و تکنولوژی مالی خودش را راه اندازی کرد که خب بسیار مهم بود و اکنون در تکاپو و تلاش برای وارد شدن به فین تک بین المللی هستند. مسیر سخت است اما قطعا نشدنی نیست. همانطور که ویزاکارت و مسترکارت خدمات بین المللی خوبی ارائه می دهند، هر کشور و جامعه ای می تواند در فین تک جهانی خودش را توستعه بخشیده و خدمات متفاوت و خوبی را در اختیار دنیا بگذارد.
منیر دادپی 



آخرین مقالات

{{ item.Title }}

{{ item.Title }}

{{ item.UpdateDateTime.DisplayDateTime }}

بیشتر بخوانید