متن مقاله

پرداخت بدون تماس، انقلابی در عصر کرونا

زمان درج: ۱۴۰۰/۰۳/۲۴ [۰۹:۱۳:۲۶] - زمان ويرايش: ۱۴۰۰/۰۳/۲۴ [۰۹:۱۴:۱۱] - بازديد: ۳,۰۵۶

صنعت پرداخت در حال وارد شدن به تغییراتی بزرگ در بخش های مختلف اعم از خرده فروشی و عمده فروشی است. چالش های مالی یک سال اخیر به دلیل همه گیری بیماری،فرصت های عالی برای فعالان حوزه پرداخت به وجود آورد.

بدین صورت که شرکت های پرداخت کننده در حال بهبود امنیت هستند، از یک سو ارائه خدمات تلفن همراه خود را گسترش می دهند و از سوی دیگر قابلیت های تجارت الکترونیک را ایجاد می کنند که باعث می شود مصرف کنندگان با استفاده از دستگاه های دیجیتال خرید کنند.

شرکت‌های فین تک سرعت خدمات خود را بالاتر برده اند تا مشتریان بتوانند پول را با سرعت مناسب ارسال کرده و به طور موثر هزینه کنند. فناوری‌هایی همچون بلاکچین این امکان را برای این شرکت‌ها فراهم می‌کند تا پرداخت‌ها را تثربخش تر و با هزینه کمتر از بانک‌ها پردازش کنند.

راه حل های پرداخت به دنبال کاهش زمان معامله بین موسسات مالی، به ویژه در بازار بین المللی انتقال پول، هستند. کسب و کارهای کوچک نیز با استفاده از راهکارهای پرداخت، می‌توانند راه طیف وسیعی از مشتریان بالقوه را که از پول نقد استفاده می‌کنند به روی خود باز کنند.

سیستم پرداخت بدون تماس

امروزه به کمک راهکار های پرداختی می‌توانید با حرکت دادن کارت خود در ترمینال‌های پرداخت، پرداخت بدون تماس انجام دهید. یعنی بدون نیاز به کشیدن کارت پلاستیکی خود از طریق ورودی دستگاه، یک پین برای اجازه دادن به تراکنش وارد کنید یا یک رسید را امضا کنید.

شرکت اپل، Apple Pay  را در سال 2014 منتشر کرد و اندروید پس از 18 ماه، با انتشار Android Pay به این بازی پیوست. از طرفی برخی از خرده فروشان مانند استارباکس و والمارت نیز برنامه‌های پرداخت الکترونیک خود را برای راحتی مشتریان دارند.

امروزه پرداخت بدون تماس در حال مجبوب شدن بین نسل جوان است و بیشتر مردم ترجیح می دهند با یک تلفن همراه پرداخت های خود را انجام دهند. با این حال بسیاری از مردم هنوز از استفاده از یک سیستم پرداخت بدون تماس می‌ترسند. آنها روش‌های قدیمی و سنتی برای پرداخت را ترجیح می‌دهند.

پرداخت الکترونیکی به مشتریان این اجازه را می‌دهد تا برای کالاها و خدمات خود از طریق کارت، تلفن همراه و یا اینترنت و بدون نیاز به وجود پول نقد پرداخت را انجام دهند. این امر مزایای متعددی دارد، از جمله صرفه جویی در هزینه و زمان، افزایش فروش و کاهش هزینه‌های معامله. اما از سوی دیگر نسبت  به هک شدن و سو استفاده در فضای اینترنت آسیب پذیر است.

چگونگی کار کردن سیستم های پرداخت بدون تماس

برنامه های پرداخت الکترونیکی بر روی یک دستگاه مجهز به چیپ ارتباطی میدان نزدیک (NFC) اجرا می‌شوند. این فناوری یک گوشی هوشمند را قادر می‌سازد اطلاعات را با استفاده از امواج رادیویی در کوتاه ترین زمان ممکن ارسال یا دریافت کند. این تکنولوژی، ارتقاء فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) است.

مزایا برای مشتریان

پرداخت بدون تماس یک راه مناسب و راحت پرداخت است که شما باید در آن از گوشی هوشمند یا کارت خود استفاده کنید. بنابراین، دیگر نیازی به حرکت با کیف پول بزرگ و پر از پول نقد و کارت وجود ندارد. همچنین در این روش هیچ دردسر دیگری برای تایید پین برای تأیید معامله یا امضای رسید نیست.

تامین امنیت

از طرفی فناوری NFC در هنگام انتقال اطلاعات حساس از رمزگذاری داده استفاده می‌کند که این امر، خطر تهدید هکرها برای  سرقت اطلاعات ارزشمند را کاهش می‌دهد.

نوار مغناطیسی تنها می‌تواند بر روی کارت‌ها استفاده شود، اما سیستم پرداخت بدون تماس در فرمت‌های مختلف وجود دارد. از گوشی‌های هوشمند گرفته تا کلیدها، وسایل نقلیه و یا هر سیستم تلفن همراه دیگر .

حتی هنگام وارد کردن  PIN، دیگرخطاهای تایپی وجود ندارد. سیستم پرداخت بدون تماس دقیق، امن و سریع است.

معایب :

یکی از مهمترین معضلات پیش روی این روش پرداخت این است که تعداد کمی از بازرگانان از سیستم پرداخت بدون تماس استفاده می‌کنند و همه مشتریان در مورد نحوه استفاده از این تکنولوژی آموزش ندیده اند. این مورد می‌تواند سردرگمی و نا امیدی در میان کاربران ایجاد کند.

فقط مشتریانی که برنامه‌های پرداخت الکترونیک را بر روی تلفن همراه خود دارند می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند. مردم نمی‌توانند خانه‌های خود را بدون داشتن تلفن همراه با قابلیت NFC ترک کنند .

دیگر اینکه ممکن است خطر حمله بدافزار یا جاسوسی بر روی دستگاه در برنامه‌های پرداخت الکترونیکی وجود داشته باشد. اگر چه این برنامه‌ها از رمزنگاری داده استفاده می‌کنند، با این حال هکرها روز به روز در حال هوشمندتر شدن هستند. آنها همواره راه‌های جدیدی را برای سرقت اطلاعات آنلاین ارزشمند شما امتحان می‌کنند.اما بازهم امنیت این روش های پرداخت بالاتر از پرداخت نقدی است.

مزایا برای کسب و کارها

سرعت بزرگترین مزیت استفاده از سیستم های پرداخت بدون تماس است و موجب افزایش رضایت مشتری می گردد زیرا زمان انتظار کاهش می یابد. با روش‌های پرداخت بدون تماس، کسب و کارها می‌توانند پرداخت‌های بیشتری را در طول زمان اوج فروش دریافت کنند و می‌توانند تاخیرات خود را بدون نیاز به استخدام کارمندان اضافی کاهش دهد.

نتیجه اینکه.....

اگر بخواهیم واقعیت این گونه پرداخت ها تحقق پیدا کنند، لازم است تا عموم مردم در این باره آموزش ببینند.همانند زمانی که اولین بار کارت های مغناطیسی جایگزین پول نقد شد،مانند اولین باری که استفاده از رمز دوم اجباری شد،و مانند خیلی از تغییرات بزرگ جوامع که نیازمند اموزش به عموم مردم بود تا بتوان برای همیشه از آن استفاده کرد.در واقع حتی اگر کسب و کارها هم بخواهند از این روش ها استفاده کنند،تا زمانی که مردم طریقه استفاده از این امکانات را ندانند به هیچ جا نخواهد رسید. این یک وظیفه ی مهم بر گردن ارائه دهندگان این خدمات الکترونیکی است.

مشتریان باید بدانند هیچکس اطلاعات آن ها را ذخیره نمی‌کند و یا به هیچ وجه از آن استفاده نمی‌کند. معاملات با استفاده از کد انجام می‌شوند بنابراین اطلاعات حساس نمی‌تواند مورد سوء استفاده قرار گرفته و یا هک شود. شرکت‌هایی که می‌خواهند تجربه مشتری خود را بهبود ببخشند، بایستی تغییر سیستم‌های پرداخت بدون تماس را در نظر بگیرند. جهان به سمت یک انقلاب دیجیتال حرکت می کند، شما اکنون در کجای آن هستید؟

 تحقیق و ترجمه : منیر دادپی



آخرین مقالات

{{ item.Title }}

{{ item.Title }}

{{ item.UpdateDateTime.DisplayDateTime }}

بیشتر بخوانید